Nog ff Bhutan - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Marlies - WaarBenJij.nu Nog ff Bhutan - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Marlies - WaarBenJij.nu

Nog ff Bhutan

Door: marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

17 Oktober 2011 | Nederland, Apeldoorn

Dag allemaal,
Ik ben inmiddels alweer thuis, maar wil jullie het verslag van het laatste deel van de reis naar Bhutan niet onthouden.
De dag na het festival in Thimpu vertrekken we vroeg voor een lange reis naar Trongsa, in het midden van het land. Onderweg bezoeken we een nieuwe tempel (Druk Wangyal Lhakhang), waar we uitleg krijgen over de verhalen over Boeddha die op de muren zijn geschilderd. Op de top van de Dochu La (3410 meter) hangen we onze gebedsvlaggetjes op. Daarna lopen we naar de 108 tempels die in 2005 zijn gebouwd vlakbij de top. Deze tempels zijn gebouwd ter nagedachtenis aan de Bhutanese soldaten die in 2003 zijn omgekomen bij een actie tegen militanten uit Assam (een deelstaat van India) die zich in Bhutan hadden verschanst en ondanks vriendelijke verzoeken van de koning niet wilden vertrekken. Daarna ontbijten we in een gezellig restaurantje met prachtig uitzicht, al is het nog wel wat mistig. Die mist is gelukkig opgetrokken als we door een klein dorpje rijden waar op bijna ieder huis een grote penis is geschilderd als teken van vruchtbaarheid. De dames in de groep doen een vergelijkend warenonderzoek, de heren houden zich wat op de achtergrond. Na de lunch rijden we verder door een gebied waar de lucht zo schoon is dat er baardmossen aan de boomtakken hangen. Aan het eind van de middag komen we aan in Trongsa. Ik heb geluk en krijg een kamer met uitzicht op de dzong (een soort fort) van Trongsa, die we de volgende ochtend bezoeken. De dzong is gebouwd in de 16e eeuw en was ontzettend belangrijk omdat de enige weg van het oosten naar het westen van het land midden door deze dzong liep. Sinds 1907 is Bhutan een koninkrijk en de eerste twee koningen woonden in deze dzong. In de loop van de middag komen we aan in Jakar, in de Bumthangvallei. Dit is de graanschuur van Bhutan, met onder andere honing, boekweit, rijst, appels en perziken. Ons hotel heeft een heerlijk zonnig terras, prima om nog even lekker te zitten! De volgende dag maken we een tocht door de vallei en bezoeken we twee van de oudste tempels van Bhutan, uit de 7e en 8e eeuw. Nog steeds prachtig! We hebben een heerlijke picknick lunch aan de rivier. ’s Avonds mogen we naar een klooster waar we een dienst kunnen bijwonen. Bijzonder is ook dat hier foto’s mogen worden gemaakt, iets wat normaal niet mag binnen in een tempel. De jonge monniken zijn niet allemaal even serieus bezig, beetje kletsen, beetje lachen, met het mobieltje spelen en uit de neus eten. De volgende ochtend verlaten we Jakar en rijden we naar Punakha. Onderweg lunchen we op de top van de Pele La (3420 meter hoog), waar tafels en stoelen voor ons zijn neergezet. De kok heeft zijn zeer speciale gekruide aardappels gemaakt en we krijgen het recept! In Punakha slapen we in een prachtig resort met uitzicht op de rijstvelden. Normaal gesproken zouden we dzong van Punakha bezoeken, maar dat is nu niet mogelijk omdat de koning hier over 2 dagen gaat trouwen. Bovendien is de beveiliging extra aangescherpt na een bomaanslag in Phuentsholing (waar wij de grens zijn overgestoken). Als alternatief bezoeken we een nonnenklooster. De nonnen zijn druk bezig met de voorbereiding van hun optreden tijdens het huwelijk. Dan rijden we door naar Paro. Onderweg komen er veel auto’s tegemoet van hooggeplaatste personen op weg naar Punakha. De bus moet dan even aan de kant om de andere auto’s voldoende gelegenheid te geven te passeren. Onze gids Sangay herkent diverse prinsessen en de minister-president. Ook zien we verschillende ambassadeurs, waaronder de Nederlandse. Op donderdag is dan het huwelijk van de koning! De straten zijn versierd en de mensen die op straat zijn dragen buttons met het bruidspaar erop, maar het merendeel van de mensen zit voor de buis. De hele dag zijn er allerlei ceremonies te zien, die voor ons onbegrijpelijk zijn, maar wel bijzonder om te zien! Een deel van de groep gaat deze dag naar Tiger’s Nest, een klooster dat als het ware tegen de berg is aangeplakt. De wandeling erheen is vrij pittig en omdat mijn knie nog niet op en top is, ga ik mee met het alternatieve programma. We gaan naar de dzong van Paro en kijken een tijdje bij een boogschietwedstrijd, de nationale sport van Bhutan. Ook komen we langs een groep mensen die de stad gaan schoonmaken. Ieder bedrijf uit de stad moet iemand leveren of anders een boete betalen. We lunchen weer met de hele groep en kunnen Tiger’s Nest dan wel zien liggen. Heb ik in ieder geval een reden om nog een keer terug te gaan naar Bhutan!! Nog even wat souvenirs kopen en dan alweer bijna naar huis. We vertrekken vanaf het vliegveld van Paro, dat bekend staat als bijzonder lastig omdat het in een smalle vallei ligt. Gelukkig heeft de piloot een speciale opleiding gedaan om hier te vliegen. De vlucht is prachtig!! We vliegen namelijk langs de bergen van de Himalaya, echt geweldig! Na aankomst in Delhi hebben we nog een middag te besteden. We gaan met een paar mensen naar een plein in het nieuwe deel van Delhi om een hapje te eten, verder hebben we niet echt zin om nog veel te doen. In vergelijking met Bhutan is Delhi heet, druk en vies. ’ s Avonds weer naar het vliegveld en dan weer terug naar Amsterdam.
Ik heb weer een prachtige reis gehad en ik kan Bhutan zeker aanraden!! Maar wees er snel bij! Ik zal ook nog een paar foto’s plaatsen, dan hebben jullie een beetje een idee hoe het er daar uitziet.

• 19 Oktober 2011 - 21:56

Carolien Vd Werk:

Hoi Marlies!

Leuk om je ervaringen in Bhutan te lezen! Heb al helemaal zin om er heen te gaan. Zou ik je evt. om advies mogen vragen mbt het visum voor India? Is best een klus om alles goed in te vullen, en het komt erg nauwkeurig volgens mij.

Groetjes,
    Carolien