Weg uit de hitte - Reisverslag uit Darjeeling, India van Marlies - WaarBenJij.nu Weg uit de hitte - Reisverslag uit Darjeeling, India van Marlies - WaarBenJij.nu

Weg uit de hitte

Door: marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

02 Oktober 2011 | India, Darjeeling

dag allemaal,
Ik was gebleven in Risikesh, iets ten noorden van Delhi. Dit stadje ligt aan de Ganges, de heilige rivier. In 1968 hebben The Beatles hier verbleven. Ringo en zijn vrouw zijn na een paar weken vertrokken omdat ze de kinderen misten en het vegetarische eten niet lekker vonden, maar de rest is ongeveer twee maanden gebleven en heeft een groot aantal nummers geschreven. Aan het eind van de middag gaan we naar het stadje. Veel mensen, geuren en geluiden. Ook veel bedelaars, blijft moeilijk om te zien. We gaan bij de Ganges zitten, waar bij zonsondergang een ceremonie plaatsvindt ter ere van de heilige rivier. Er wordt muziek gemaakt en gezongen. De leider van het hele gebeuren wordt omringd door twee westerse meisjes die helemaal idolaat zijn van de man en door twee breedgeschouderde mannen. We horen dat dat een filmster met zijn bodyguards zijn. Er worden ook filmopnamen gemaakt, dus wie weet zijn we onszelf nog een keer in een Bollywoodfilm! Bijzonder om te zien. We eten nog een (vegetarisch) hapje en gaan met de tuktuk terug naar het hotel. De volgende ochtend maken we een wandeling naar een waterval in de buurt, erg warm! 's Middags lekker bij het hotel gezeten met een boekje. De volgende ochtend nog even relaxen en dan met busjes naar Haridwar. Onderweg maken we een stop bij een wildpark om olifanten te kijken, maar de olifanten zijn jammer genoeg in het bos omdat het daar wat koeler is (wat ik me best kan voorstellen). We vervolgen onze weg naar Haridwar, dat ook aan de Ganges ligt. Er komen hier mensen vanuit heel India om een bad te nemen in de rivier en het is dan ook een drukte van belang. Ook zijn er jerrycans te koop om water mee te nemen. En overal zijn mensen! We lopen naar het station van Haridwar en daar nemen we de avondtrein terug naar Delhi. Jammer dat het al snel donker wordt, want anders zou er een hoop te zien zijn. Nu zien we vooral de stations. Ook hier slapen mensen die geen huis hebben, gewoon op een bankje op het perron. Wij gaan naar een hotel, waar we een paar uurtjes hebben, want om 3.30 vertrekken we naar het vliegveld. We hebben een vlucht naar Bagdogra, die ongeveer 4 uur duurt. Beetje weinig beenruimte voor de meeste Nederlanders! Het is behoorlijk warm in Bagdogra, maar gelukkig hebben onze jeeps airco en bovendien gaan we een stukje omhoog, naar ongeveer 2200 meter. De tocht is prachtig! We rijden door het heuvellandschap en de theeplantages. We zien de bekende beelden van vrouwen met een mand op hun rug die de theeblaadjes aan het plukken zijn. Soms een klein dorpje en dan weer bos. De temperatuur wordt ook een stuk aangenamer. We komen aan het eind van de middag aan in Darjeeling, een stad van ongeveer 110.000 inwoners en het centrum van de theeindustrie. Ons hotel is prachtig, maar wel een beetje vergane (koloniale) glorie en vrij vochtig. Maar het eten is heerlijk! Vroeg slapen om wat nachtrust in te halen. Het plan was om vanochtend met de trein naar een stadje verderop te gaan en dan terug te lopen, maar de vertrektijd van de trein is veranderd en we we zijn te laat. Onze reisleider probeert nog iets te regelen, maar uiteindelijk gaan we met taxi's. We wandelen eerst naar een prachtige tempel waar net iets bijzonders aan de gang is, dat maar 1 keer per 3 jaar gebeurt, namelijk het voorlezen van het heilige boek van de Bhoeddisten. Alle monniken doen mee, maar hebben gelukkig wel pauze tussendoor. Dan lopen we verder door de heuvels en krijgen we een klein buitje op ons hoofd. We kunnen even schuilen bij een andere tempel, die ook erg mooi is. Er is wel redelijk wat schade als gevolg van de aardbeving van twee weken geleden. Nu zijn we weer in Darjeeling en na een heerlijke kop koffie ff lekker het stadje in! Morgen zijn we ook nog hier en overmorgen gaan we naar Bhutan, voor het merendeel van de groep het hoofddoel van deze reis. Ik ben benieuwd!
groeten, Marlies.

• 03 Oktober 2011 - 16:41

Marcel En Sandra:

Hi sis!
    Zo, wij ook eindelijk thuis, toch lekker. Had na al die weken toch wel weer zin in een stamppotje andijvie...haha...
    Heb de fotorolletjes al weggebracht, 9 in totaal...oeffff. Ben ook erg benieuwd naar al jou foto's, daar kan je ook wel een paar maanden voor vrij nemen als je daar boeken van maakt.
    Leuk om je verhaaltjes weer te lezen, ik hou het in de gaten. Geniet van Bhutan en tot gauw!