Eindelijk in Bhutan - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Marlies - WaarBenJij.nu Eindelijk in Bhutan - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Marlies - WaarBenJij.nu

Eindelijk in Bhutan

Door: marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

07 Oktober 2011 | Bhutan, Thimphu

dag allemaal,
De tweede dag in Darjeeling heel vroeg opgestaan om de zon te zien opkomen boven de Himalaya. We staan om 4.00 klaar om met de taxi naar de top van Tiger Hill te gaan. Alle Indiers gaan zitten aan de kant waar de zon opkomt, maar wij krijgen een mooie plek waar we de bergen zouden moeten kunnen zien...maar ja, het is mistig. We zien gelukkig nog wel de toppen van de op 2 na hoogste berg ter wereld, waarvan ik de naam even niet bij de hand heb. Prachtig! Dan weer terug naar het stadje en de rest van de dag lekker rondgelopen. Er was nog een optocht, leuk om al die mensen bij elkaar te zien.
De volgende dag vertrekken we naar Bhutan. We rijden langs thee- en rijstvelden en ontsnappen nog maar net aan een frontale botsing met een enorme vrachtwagen. Aan het eind van de middag komen we aan in Jaigon, de Indiase grensstad. Volgens onze reisbegeleider een van de meest smerige steden in India, dus dat zegt wel wat. Het is ook inderdaad heel goor, maar gelukkig hoeven wij alleen maar een stempel in ons paspoort te halen en kunnen we daarna de grens over. Bij het immigratiekantoor ontmoeten we ook Sangay, onze Bhutanese gids. We staan nog even in de rij en rijden dan onder de poort door: we zijn in Bhutan!! We overnachten vlak na de grens in Phuentsoling. Het verschil met het ranzige India is enorm. Schoon op straat, schoon hotel en hele vriendelijke mensen. Voor het hotel een schattig klein tempeltje. De volgende ochtend gaan we op weg naar Thimpu, de hoofdstad van Bhutan. De route is prachtig. Groene bergen, kleine dorpjes met hele mooie huizen. Ze lijken een beetje op vakwerkhuizen, bruin met wit en heel mooi bewerkt met allerlei tekeningen. Onderweg worden we aan de kant gezet omdat de koning langs komt rijden, bijzonder is wel dat hij zelf achter het stuur zit! Aan het eind van de middag komen we in Thimpu, een stad met 80.000 inwoners, voor Bhutanese begrippen een hele grote stad. In het hele land wonen ongeveer 700.000 mensen. Ons hotel is prachtig en ligt vlak achter de hoofdstraat. We eten in het hotel. De Bhutanezen houden nogal van pepers en het nationale gerecht is dan ook pepers met kaas. Voor de toeristen wordt het eten iets aangepast. Gisterenochtend hebben we een prachtige wandeling gemaakt naar het Tango klooster. Een mooi pad door het bos met als beloning het zeer rustige klooster. We krijgen een korte uitleg van Sangay en kunnen dan zelf rondlopen. Wat een mooie rustieke plek! Na de afdaling rijden we weer terug naar Thimpu, waar de lunch klaarstaat. Dan nog even een stukje lopen. Bijna iedereen in de groep heeft het programma van Erica terpstra in Bhutan gezien en we gaan op zoek naar Cafe Klein, waar appeltaart zou zijn! Als we het hebben gevonden, blijkt er geen taart te zijn, toch wel een beetje jammer..Na het diner krijgen we een heel bijzonder optreden van Jigme Drukpa, die ook met Blof heeft samengewerkt op hun cd Umoja. Onze reisbegeleider heeft in het verleden in Bhutan gewerkt en is goed met hem bevriend, dus 1 telefoontje was genoeg. De man speelt allerlei traditionele instrumenten. Erg leuk om mee te maken! Vandaag was ook een bijzondere dag. We zijn naar het Tsechu festival geweest in het klooster van Thimpu. Dit is een festival dat vier dagen duurt en waarbij allerlei traditionele dansen worden opgevoerd. Iedereen is prachtig aangekleed, de mannen in een gho en de vrouwen in een kira. Google dat maar even! Het is geweldig om al die mensen in de kleurrijke kleding te zien. De dansen zijn mooi, maar echt begrijpen doen we het niet. Het is vrij warm zo pal in de zon, dus aan het begin van de middag weer terug naar de stad. Even een hapje eten en dan nog wat shoppen. Leuke dingen te koop! We vinden ook nog een koffietentje...met taart!! Dan nog even langs het centrale plein, waar Blof ook heeft opgetreden. Er is net een klein festivalletje met moderne muziek aan de gang en we blijven even kijken. Een ingevlogen Thaise zanger zingt een eigen versie van de klassieker 'Stand by me', namelijk ' Same my me', best leuk! Morgen gaan we naar Trongsa. Tot nu toe is Bhutan echt geweldig, ben blij dat ik hier ben!

• 07 Oktober 2011 - 15:10

Anjo:

Het klinkt als een heerlijke vakantie. Nog heel veel plezier en cultureel genieten.
    Gr.Anjo

• 07 Oktober 2011 - 19:55

Wendy:

Helemaal super Marlies!!! Geniet geniet geniet!