Joehoe, Kathmandu! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marlies - WaarBenJij.nu Joehoe, Kathmandu! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marlies - WaarBenJij.nu

Joehoe, Kathmandu!

Door: marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

15 November 2010 | Nepal, Kathmandu

Ik ben nu twee dagen in Kathmandu en het is echt een geweldige beleving.Volgens de Lonely Planet is dit een soort Disneyland voor backpackers en dat klopt aardig!
Maar je komt hier natuurlijk niet zomaar..Afgelopen zaterdag ben ik door broerlief naar Schiphol gebracht. Daar moest ik nog wat tijd doorbrengen onder de kerstboom, al helemaal in kerstfeer.Vervolgens had ik de eer om door een scan te gaan (" Wilt u op de voetstappen gaan staan, de handen omhoog..net als op het plaatje...drie seconden blijven staan...ja, komt u er maar weer uit...mag u hier weer op andere voetstappen komen staan om te wachten op het resultaat...ja, hoor het is goed"). De eerste vlucht ging naar Singapore en zou ongeveer 12 uur gaan duren. Jammer genoeg zat er twee rijen voor me een huilende baby, dus echt slapen was er niet bij. In Singapore niet heel veel tijd, maar wel voor een heerlijke bak koffie bij de onvermijdelijke Starbucks! Toen nog een ' korte' vlucht van vijf uur naar Kathmandu. Ik zat aan de goeie kant van het toestel, namelijk met uitzicht op de Mount Everest! De top kwam boven de wolken uit.
Na de landing even wachten op de bagage en toen kennisgemaakt met de rest van de groep (een deel had ik al in het vliegtuig ontmoet). Lekker met de bus naar het hotel. Onderweg al weer echt Azië, helemaal super.Het weer is nu ook prima, ongeveer 23 graden. Het hotel is eenvoudig, maar de ligging is prima, middenin in de wijk Thamel (voor wie dat wat zegt). Hier zijn echt alleen maar winkeltjes, restaurantjes, internetshops enz. Gisterenavond zijn we eerst naar het Durbar plein geweest, een plein vol tempels. Ook hebben we een blik kunnen werpen op Kumari, een meisje van zes jaar dat als godin wordt beschouwd. Zij is op 6 jarige leeftijd na een strenge selectie uitgekozen en bij haar familie weggehaald en woont nu in het paleis in Kathmandu. Je wordt niet zomaar Kumari, je moet bv de wimpers van een koe hebben (??) en zo zijn er nog megaveel eisen. Als het meisje ongesteld wordt, is ze godin af en gaat ze gewoon weer terug naar haar familie. Het meisje in kwestie keek ook niet echt heel vrolijk en wij vonden het eigenlijk heel zielig. Daarna een drankje gedaan op ee rooftop-terras met prachtig uitzicht. 's Avonds met de hele groep gegeten in een tyisch Nepalees restaurant, heerlijk! Vannacht prima geslapen, was ook wel erg moe na een nacht overgeslagen te hebben. Vanochtend zijn we naar Pushupatinath geweest, een belangrijk tempelcomplex en een plek waar lijken worden verbrand bij de heilige rivier. Erg indrukwekkend om te zien. Na een lunch in de stad zijn we per fietsriksja naar de Monkey tempel geweest, een ritje van ongeveer 45 minuten. Daarna flink wat trappen op maar het was de moeite waard! Veel gebedsvlaggen en gebedsmolens. In theorie ook een mooi uitzicht over de stad, maar er hangt belachelijk veel smog. Toen weer naar het hotel en net even lekker gegeten. Morgen gaan we eerst naar Bodnath, ook een tempel, en dan naar Bhaktapur, een klein dorpje in de buurt. Kathmandu is heel chaotisch, overal geluid en mensen en geuren en ik ben benieuwd naar de rust van Nepal!
Tot laterrrr!

• 15 November 2010 - 17:42

Wilfred:

leuk verslag, zal proberen t bij te houden!

have fun en geniet r van!

• 15 November 2010 - 18:19

Iris:

Klinkt helemaal super meid!

• 16 November 2010 - 19:38

Erica:

Ha Marlies!
    jouw verslag prikkelt al mijn reiskriebels!!
    heel goede reis!
    Erica

• 17 November 2010 - 16:41

Sandra:

Heej!
    Leuk om weer te lezen wat je meemaakt.
    Zijn het geen roggelende mannetjes zijn het wel jankende baby's!
    Ga je ook typisch nepalees eten proberen? Wat is dat? Ik hoor het wel...
    greetz!
    San

ohja, heb je 4 dec overdag al plannen?