Wat is het Zuidereiland prachtig! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Marlies - WaarBenJij.nu Wat is het Zuidereiland prachtig! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Marlies - WaarBenJij.nu

Wat is het Zuidereiland prachtig!

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

15 November 2012 | Nieuw Zeeland, Queenstown

dag allemaal,
Ik ben de dagen een beetje kwijt... Maar na Napier zijn we naar Wellington gereden, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. We komen aan het begin van de middag aan in ons hotel aan de gezelligste straat van de stad, Cuba Street. Ik ga eerst nar Te Papa, het nationale museum van het land. Er is erg veel te zien, dingen over vulkanen en onderzeeleven, maar ook over de geschiedenis en cultuur van NZ. Dan nog een wandelingetje langs de haven en dan is het alweer tijd om te eten, deze keer in een knus Libanees tentje, heerlijk gegeten! De volgende ochtend is het tijd voor de Cable Car. Lekker rustig naar boven, naar de mooie botanische tuinen. " Windy Wellington" is inderdaad een toepasselijke naam, maar zolang de zon erbij schijnt, maakt het mij niet zoveel uit. De tuin is prachtig, vooral de rozentuin. Via een omweg door de stad weer naar het hotel waar we worden opgehaald voor een ritje naar de haven. Om 14.30 vertrekt de boot naar het Zuidereiland, een tocht van ongeveer drie uur. We zitten lekker boven op het dek, maar ik waai op een gegeven moment bijna uit mijn vest en ga maar even beneden zitten.Het laatste stukje van de reis is geweldig mooi, alvast een kennismaking met de prachtige natuur van het eiland. Na aankomst in Picton rijden we door naar Nelson. Vanuit dat stadje maken we de volgende dag een tocht naar het Abel Tasman nationaal park. Het plan is om met een boot langs de kust te varen en dan op de terugweg uit te stappen en een wandeling te maken door het park. Klein probleempje: de uitschuifbare loopplank is stuk, dus we kunnen niet van boord... dan maar helemaal terug,laatste stukje met een watertaxi. De oplossing: we rijden een stukje met de bus, gaan dan wandelen en worden met watertaxi opgehaald. Gelukkig is het opgehouden met miezeren en maken we een mooie wandeling langs de kust. Vanuit Nelson maken we een lange rit naar Greymouth. Onderweg maken we een wandeling bij de ontzettend mooie Cape Foulwind. Het weer werkt ook goed mee en het is echt genieten, rotskust, zee en zon! dan rijden we nog een stukje door en maken een stop bij de Pancake Rocks, ook weer een mooi stukje rotskust waar goed te zien is hoe krachtig water kan zijn. Greymouth is een nogal slaperig stadje. Ons hotel is in 1953 bezocht door Koningin Elizabeth en het lijkt een beetje alsof er sindsdien niets meer is veranderd, laten we het maar ' karakteristiek' noemen. De volgende ochtend rijden we verder naar het zuiden, naar Fox. In de verte zien we de bergen en die komen fijn steeds dichterbij! In de loop van de dag trekt de lucht helemaal dicht, erg jammer want we zouden met een deel van de groep een helihike doen, maar de heli' s vliegen nu niet. Gelukkig gaat de hike wel door en gaan we op pad voor een wandeling op de gletsjer. We krijgen eerst een complete outfit van regenbroek, sokken, schoenen, jas en rugzak en dan kunnen we op pad. Na een tijdje wandelen komt het ijs in zicht en doen we ijzers onder de schoenen, zo hebben we goed grip op het ijs. Het is echt heel bijzonder om zo op een gletsjer te lopeen.Het bijzondere van deze gletsjer is dat hij uitkomt in het regenwoud. Dus we zien bergen, sneeuw en het bos. Moe maar voldaan komen we vier uur laten weer terug. Lekker genieten van een Classic Burger! Dan nog een klein rondje lopen naar een bos waar we gloeiwormen zien, geinig! De volgende ochtend is het weer wat beter en rijden we naar Queenstown. Onderweg stoppen we eerst bij een meer waar je een prachtige spiegeling hebt van de bergen in het water, supermooi! We komen aan het begin van de avond aan in Queenstown en dan is het bbq tijd! Vanochtend heb ik een mountainbike gehuurd en heb ik lekker een stukkie gefietst langs het meer met uitzicht op de bergen. Zo nog ff het stadje bekijken en morgen gaan we naar Te Anau. Daarvandaan gaan we een bezoek brengen aan het fjordengebied, naar Doubtful Sound. Dan door naar Christchurch en dan zit de reis er alweer op. How time flies when you are having fun!!

• 15 November 2012 - 06:43

Bart:

Hai Marles,

Alsof ik terug ben :-) Het is de route die ik ook heb gedaan.

Liefs,

Bart

• 15 November 2012 - 08:29

Petra:

Hoi Marlies,
    Erg leuk je verhalen te lezen, ik was er 13 jaar terug ook rond deze tijd. Queenstown vnd ik een erg leuk stadje. Maar ook de andere plaatsen die je nog gaan zien zijn eg leuk.
    Nog heel veel plezier!!!

Tags: be