Okinawa, deel 1 - Reisverslag uit Naha, Japan van Marlies - WaarBenJij.nu Okinawa, deel 1 - Reisverslag uit Naha, Japan van Marlies - WaarBenJij.nu

Okinawa, deel 1

Blijf op de hoogte en volg Marlies

23 Maart 2018 | Japan, Naha

Alweer naar Japan? Ja, alweer naar Japan!! En deze keer voor zeven weken. En het grootste deel van de tijd alleen. Ik ben mijn eigen reisleider. De reis hierheen is zoals lange vluchten zijn. Iets te lang en iets te krap en iets te weinig slaap. Ik kom rond 15:30 uur aan in Naha, de hoofdstad van de prefectuur Okinawa. Okinawa ligt een stuk ten zuidwesten van de rest van Japan. Na aankomst gaat het allemaal snel. Bij de paspoortcontrole wordt wel met wat verbazing gereageerd op mijn vermelding op mijn inreispapier dat ik 50 dagen wil blijven. De meneer van immigratie zet mijn vertrekdatum op het papiertje en dan mag ik het land in. Tas halen en dan door de bagagecontrole (het afgeven van een papiertje waarop staat dat ik geen gevaarlijke spullen heb meegenomen). Vanaf het vliegveld rijdt er een monorail naar het centrum van de stad. Mijn hotel ligt op ongeveer vijf minuten lopen van één van de stations, ideaal. Na een douche ga ik nog even een rondje lopen en wat eten. Gaat nog best goed met die stokjes!
De volgende dag ga ik eerst naar het Okinawa prefectural museum & Art museum. Het museum heeft niet alleen kunst, maar ook dingen over de flora en fauna en de geschiedenis en cultuur van Okinawa. Tot 1879 hoorde Okinawa niet bij Japan en was het een koninkrijk, Ryukyu. Na de inlijving door Japan volgde de Japannisering van de bevolking. Zo moest er in het vervolg Japans worden gesproken. Aan het begin van de 20e eeuw ging het economisch heel slecht met Okinawa als gevolg van de dalende prijzen voor suikerriet. Tijdens de Tweede wereldoorlog begon de grondoorlog tussen de Amerikanen en de Japanners op Okinawa. Er is hier veel gevochten, maar daarover later meer. Na de oorlog kregen de Amerikanen het hier voor het zeggen. Pas in 1972 werd de macht aan Japan overgedragen. De militaire bases hier zijn ook in de Vietnam oorlog heel belangrijk geweest voor de Amerikanen. Nog steeds zijn er ruim 25.000 Amerikaanse militairen op het eiland. Er zijn regelmatig protesten tegen de Amerikaanse aanwezigheid hier. Goed om iets van die geschiedenis te weten. Daarna ga ik naar het Shuri-kasteel. Het is een reconstructie van het kasteel dat in de 14e eeuw werd gebouwd. Binnen krijg ik een plastic zakje om mijn schoenen in te doen. Met mijn schoenen in het zakje loop ik door de kamers en gangen, uiteraard keurig de aangegeven route volgend. Na het bezoek aan het kasteel ga ik met de monorail naar Kokusai-dori, de toeristische hoofdstraat. Overal souvenirwinkels. Ik loop een overdekte winkelpassage in. Ineens klinkt er een muziekje en komen er oudere dames uit de winkels die allerlei ochtendgymnastiek-achtige oefeningen gaan doen. Ze staan keurig op een rijtje en lijken het oefenen behoorlijk serieus te nemen. Vanwege dit soort dingen vind ik Japan zo leuk. Ik loop een stukje verder en kom in een buurtje waar veel keramiek wordt gemaakt. Er zijn mooie dingen te koop, maar ik doe heel erg Nederlands ‘kijken kijken niet kopen’. Dan is het tijd om wat te eten. Ik vind een leuk restaurant waar je met je benen in een gat onder de tafel zit. Daardoor lijkt het alsof je op de grond zit. Ik bestel een hartige pannenkoek en zeewiertempura en het smaakt heerlijk!
Op dag 4 (ik tel mijn reisdagen ook mee) ga ik naar het Peace Memorial museum, op ongeveer anderhalf uur met de bus vanaf Naha. Het is een bijzonder indrukwekkend museum. Het laat de recente geschiedenis van Okinawa zien. Zoals gezegd is hier heel zwaar gevochten. In de lente van 1945 zijn in enkele maanden 200.000 mensen omgekomen, waaronder 94.000 burgers. Het Amerikaanse offensief wordt hier de ‘Typhoon of steel' genoemd, vanwege alle geschut dat werd ingezet. Dat zegt denk ik wel genoeg. Op het terrein van het museum ligt ook een herdenkingsmonument. Hier staan de namen van alle mensen die zijn omgekomen op Okinawa, niet alleen Japanners maar ook de Amerikanen en Britten. Na al die geschiedenis ga ik weer met de bus terug naar Naha. Daar ga ik nog naar een tuin die de stad Naha cadeau heeft gekregen van een Chinese zusterstad. Het is niet onaardig, maar alle hoge en lelijke gebouwen op de achtergrond doen wat afbreuk aan het geheel. Morgen vertrek ik uit Naha maar ik blijf nog wel op Okinawa . Ik ga twee dagen naar het Motobu schiereiland (ik zeg steeds Mobutu, maar da’s niet goed…). Ik zal later laten weten hoe het daar was! Oh, en het weer! Het is vandaag een heerlijke dag geweest, lekker zonnig en zo'n 21-22 graden.

  • 23 Maart 2018 - 12:30

    Mieke Veerman:

    In de korte tijd dat je in Japan bent is je reisverslag al zeer interessant en maakt mij nieuwsgierig naar meer. Geweldig dat je ons mede om een hoekje kan laten kijken.

    Rob en Mieke Veerman

  • 23 Maart 2018 - 12:54

    Hester Miedema:

    Wat leuk om te lezen Marlies! Ik kijk uit naar je volgende verslag!
    Groetjes Hester

  • 23 Maart 2018 - 13:19

    Jolanda:

    Ik ga je zeker volgen !!
    Het begin is er.

  • 23 Maart 2018 - 13:24

    Eugenie Wilms:

    Geweldig Marlies.
    Blijf je volgen

  • 23 Maart 2018 - 13:47

    Emmy:

    Ga door met schrijven. Erg leuk om je te volgen. Fijne tijd!

  • 23 Maart 2018 - 14:31

    Sandra :

    Fijn dat het zo lekker is daar...ik mis alleen de foto uit het restaurant met je benen door een gat...hihi!

  • 23 Maart 2018 - 17:29

    Sylvia:

    Wat heb je alweer veel gedaan en gezien. Leuk om te lezen!! Heel veel plezier nog!!! X

  • 23 Maart 2018 - 22:08

    Hennie Schuppers:

    Leuk de geschiedenisles. Ik blijf je ook volgen.Flink oefenen met het Japans. Wens je een hele fijne tijd

  • 24 Maart 2018 - 09:39

    Anjo:

    Wat heerlijk om mee te lezen. Net of ik een beetje daar ben. Heel veel plezier en dank voor het delen
    Liefs Anjo

  • 27 Maart 2018 - 16:01

    Jacqueline Bakker:

    Heerlijk en bijzonder Marlies. Leuk om je zo te volgen. Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Naha

Japan 2018

Lange vakantie in Japan!

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2018

Tokyo

28 April 2018

Nagano, Kanazawa & Takayama

21 April 2018

Mount Fuji, Nikko en Tokyo

10 April 2018

Kobe & Nagoya

03 April 2018

Hiroshima & Fukuyama
Marlies

Actief sinds 22 Okt. 2010
Verslag gelezen: 624
Totaal aantal bezoekers 39304

Voorgaande reizen:

23 Maart 2018 - 23 Maart 2018

Japan 2018

27 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

De parel van Afrika

28 Oktober 2012 - 21 November 2012

De andere kant van de wereld

26 September 2011 - 15 Oktober 2011

India en Bhutan

06 September 2011 - 17 September 2011

Checkin' out Canada

24 Juli 2011 - 21 Augustus 2011

Avontuur in Zuid-Amerika

20 Februari 2011 - 27 Februari 2011

Mooi Marokko

13 November 2010 - 29 November 2010

Bergen, tempels en tijgers

Landen bezocht: