Tokyo - Reisverslag uit Tokio, Japan van Marlies - WaarBenJij.nu Tokyo - Reisverslag uit Tokio, Japan van Marlies - WaarBenJij.nu

Tokyo

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

08 Mei 2018 | Japan, Tokio

Dag allemaal,
Het laatste stukje van de reis zit ik in Tokyo. Ik reis op zondag 29 april vanuit Takayama in een paar uur per trein naar de Japanse hoofdstad. Mijn hotel ligt in de buurt van Ueno, in een leuke buurt. Nog echt een woonwijk.
Maandagmiddag ga ik naar een honkbalwedstrijd. Voor die tijd ga ik eerst naar Kagurazaka. Een gezellige straat met veel winkeltjes. Ook is er een moderne tempel, gebouwd in 2010. Het is onmiskenbaar een tempel, maar met veel glas en open ruimtes. Ik vind het erg mooi. Dan loop ik verder naar een park in de buurt. Op een sportveld naast het park is een grote groep volwassenen allerlei spelletjes aan het doen. Het heeft een hoog Koninginnedag-gehalte. Het oranje-gevoel wordt nog verder versterkt als ik bij het stadion, Tokyo Dome, aankom. De clubkleur van de Tokyo Giants blijkt oranje te zijn. Dus ik zit op 30 april in een stadion met ongeveer 50.000 mensen in het oranje! Het bezoeken van een wedstrijd is iets voor alle generaties en de sfeer is gezellig. Gelukkig wint de thuisploeg na een wedstrijd van drie uur met 11-1.
Dinsdagochtend is het tijd voor kookles. Samen met een Italiaans stel en hun dochter van 8 krijg ik les van Yoshimi. Ze vertelt ons eerst wat algemene dingen over de Japanse keuken en dan gaan we zelf aan de slag. We maken ramen (noedelsoep) en gyoza (gevulde deegpakketjes) en nog een bijgerecht met spinazie. Heel leuk om te doen en daarna mogen we onze gerechten natuurlijk ook nog lekker opeten! Na de kookles ga ik naar het Edo-Tokyo museum. Daar is te zien hoe de stad Tokyo (die tot 1868 Edo heette) zich heeft ontwikkeld.
Op woensdag ga ik de stad uit, naar Mount Takao. Die ligt op ongeveer een uurtje treinen van Tokyo. Het eerste stukje naar boven ga ik lekker lui met de kabelbaan. Eenmaal boven begint de wandeling naar de top op ongeveer 560 meter. Onderweg zijn er allerlei tempeltjes. Als ik boven kom is het net lunchtijd. Overal waar ik kijk worden kleedjes uitgespreid en komen de lunchboxen (bento) tevoorschijn. De meneer naast me kookt water op een gasbrandertje om noedels warm te maken. Wat doe je dan als heuse Hollander? Je pakt je van huis meegenomen boterhammen met kaas en eet die lekker op. Daarna loop ik langs een ander pad terug naar beneden. Hier is het een stuk rustiger en al snel hoor ik alleen nog gefluit van vogels. Het is een mooie wandeling door het bos. En dan weer met de trein terug naar Tokyo. Als ik aankom bij station Ueno begint het te regenen, mooi op tijd terug dus.
Donderdag is weer een dag in de stad. Ik ga eerst een kijkje nemen bij het gebouw van de Diet, het Japanse parlement. Redelijk wat politie op de been hier. Er zijn veel overheidsgebouwen in deze buurt. Daarna ga ik naar de wijk Roppongi. Hier is een aantal mooie musea te vinden. Ik bezoek het Nationaal Art Center, waar een tentoonstelling te zien van schilderijen van een Zwitserse verzamelaar. Veel impressionisten. Na een kop koffie ga ik naar het Mori Art Museum. Hier is een geweldige tentoonstelling over Japanse architectuur. Ik hou ervan! Het museum ligt op de 52e verdieping van Roppongi Hills en daar is ook Tokyo City View te vinden. Het uitzicht over de stad is indrukwekkend. Het is een stad waar geen einde aan lijkt te komen. Na de musea ga ik naar Tokyo Tower, een soort wit-oranje Eiffeltoren. Ik vind het een lelijk ding, maar dan ben ik er maar geweest. In de buurt ligt ook de Nederlandse ambassade, toch leuk om even langs te lopen.
Op vrijdag ga ik eerst naar Nihombashi. Deze brug was vroeger het centrum van de wegen en afstanden werden gemeten vanaf dit punt. Het is een beetje rare plek. De brug op zich is mooi, maar er loopt een snelweg boven. Dan ga ik naar Tokyo station. Het gebouw is in 2014 gerestaureerd en het is erg mooi geworden. Een gebouw uit de vorige eeuw met de glimmende nieuwbouw op de achtergrond. Het is mooi weer en ik besluit naar Odaiba te gaan, een kunstmatig aangelegd eiland. En ik ben niet de enige. Het is Golden Week, een periode met een paar aansluitende nationale feestdagen. Japanners hebben weinig vrije dagen, dus met het mooie weer trekken ze er massaal op uit. De gebruikelijke (mantel)pakken zijn amper te zien in de metro en op straat. Het is dus druk in de monorailtrein naar Odaiba. Iets met sardientjes in een blik. Eenmaal bij Odaiba is het prima te doen en er hangt een ontspannen sfeer. De Japanse Beachvolleyball Tour blijkt er te zijn. Heel leuk om een paar wedstrijden te kijken. Het percentage mensen boven de 1.80 m is hier aanzienlijk hoger dan op een gemiddelde plek in Japan.
Op zaterdag ga ik de stad weer uit. Of eigenlijk niet. Ik ga naar Yokohama en dat ligt direct tegen Tokyo aan. Hier is het grootste Chinatown van Japan. Ik vind het er erg druk en loop naar een park langs het water. Yokohama is een havenplaats en was in de 19e eeuw één van de eerste steden die zich openstelden voor handel met westerse landen. Er is een klein museum over die periode. Ook is er nog een wijk met huizen uit die tijd. Na nog een wandeling langs het water ga ik terug naar Tokyo. Ik stap uit bij station Naka-Meguro. Dit is een leuke wijk met veel kleine winkeltjes langs een riviertje. Lekker een beetje slenteren.
Zondag ga ik twee musea bezoeken waar ik graag naar toe wilde. Eerst naar Tennozu, een eiland in het zuiden van het centrum. Voordat ik het museum bezoek loop ik een rondje over de houten vlonders langs het water. Dit is overduidelijk een chique stukje Tokyo. Luxe auto’s en shiny appartementen. Het museum heet Archi Depot en van een aantal Japanse architecten zijn hier schaalmodellen van ontwerpen te zien. Je kunt de ontwerpen van alle kanten bekijken en ook naar binnen gluren. Daarna ga ik naar de wijk Ebisu. Hier is het TOPmuseum, een fotografiemuseum. Er is een mooie tentoonstelling van foto’s die door bekende fotografen zijn gemaakt voor hun 35e jaar. Het zijn (voor mij) bekende foto’s van bijvoorbeeld Van der Elsken en Robert Capa, maar ook foto’s van Japanse fotografen die ik niet kende. Beide musea zijn zeker de moeite waard!
De weersvoorspellingen voor maandag zijn niet zo best. Ik ga nog een beetje souveniershoppen en ’s middags ga ik even naar de Tokyo Stock Exchange, de Japanse beurs. Het gebouw is van de buitenkant heel indrukwekkend. Binnen valt het me een beetje tegen. Misschien heb ik me er teveel van voorgesteld maar wat ik zie is een handjevol mensen dat naar een groot scherm met cijfertjes kijkt. Het ziet er vrij saai uit. Het blijft regenen, dus na nog een beetje shoppen ga ik terug naar het hotel.
Dinsdag is alweer de laatste dag voor vertrek. Ik ga nog wat dingen in de buurt bekijken. Eerst naar de tuin die volgens de Lonely Planet de mooiste van Tokyo is, Rikugi-en. Het is inderdaad een mooie tuin, met een grote vijver en veel bospaden. Daarna ga ik naar de tempel in Nezu. Hier is een mooi pad met allemaal torii (poortjes). Leuk om foto’s te maken. Dan loop ik om Ueno park heen en ga naar de buurt waar ik in 2014 was. Ik herken nog veel dingen. De overdekte winkelpassage en de winkel met de goedkope prut. Dan loop ik via de andere kant van het Ueno-park terug naar het hotel. Spullen pakken. Ik vertrek morgenochtend per trein naar het vliegveld en dan via Hong Kong terug naar Amsterdam.
Ik ben zeven weken weg geweest en het is voorbij gevlogen. Ik heb vanmiddag alle foto’s bekeken en me gerealiseerd hoeveel ik heb gezien en gedaan in die periode. Het was heel gaaf en ik heb ervan genoten!!

  • 08 Mei 2018 - 10:16

    Anjo:

    Het was weer heerlijk om te lezen. Fijn dat je zo'n mooie reis hebt kunnen maken. Door jou ogen heb ik een stukje Japan gezien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Tokio

Japan 2018

Lange vakantie in Japan!

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2018

Tokyo

28 April 2018

Nagano, Kanazawa & Takayama

21 April 2018

Mount Fuji, Nikko en Tokyo

10 April 2018

Kobe & Nagoya

03 April 2018

Hiroshima & Fukuyama
Marlies

Actief sinds 22 Okt. 2010
Verslag gelezen: 2003
Totaal aantal bezoekers 39178

Voorgaande reizen:

23 Maart 2018 - 23 Maart 2018

Japan 2018

27 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

De parel van Afrika

28 Oktober 2012 - 21 November 2012

De andere kant van de wereld

26 September 2011 - 15 Oktober 2011

India en Bhutan

06 September 2011 - 17 September 2011

Checkin' out Canada

24 Juli 2011 - 21 Augustus 2011

Avontuur in Zuid-Amerika

20 Februari 2011 - 27 Februari 2011

Mooi Marokko

13 November 2010 - 29 November 2010

Bergen, tempels en tijgers

Landen bezocht: