Nagano, Kanazawa & Takayama - Reisverslag uit Takayama, Japan van Marlies - WaarBenJij.nu Nagano, Kanazawa & Takayama - Reisverslag uit Takayama, Japan van Marlies - WaarBenJij.nu

Nagano, Kanazawa & Takayama

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

28 April 2018 | Japan, Takayama

Dag allemaal,
Op zondagochtend breng ik eerst Loes naar het station waar de trein naar het vliegveld vertrekt. Het waren superleuke dagen en het is weer even wennen aan het alleen reizen. Ik ga zelf iets later op de ochtend naar Nagano, de stad van de olympische spelen in 1998. Ik breng de bagage naar het hotel en ga dan naar Obuse. In dit stadje heeft de schilder Hokusai, één van de meest bekende kunstenaars van Japan, de laatste jaren van zijn leven gewoond. Er is een klein maar mooi museum. De rest van het stadje is ook best leuk om even doorheen te lopen. Ik bezoek ook een museum over verlichting en lampen. Olielampen, kaarsen, elektrische lampen, het is er allemaal te zien. Dan wil ik weer met de trein terug naar Nagano. Op het station blijkt maar weer hoe aardig de Japanners zijn, want zowel de stationschef als de mevrouw van de tourist office als een vrouw die ook met de trein wil, komen naar me toe om te zeggen dat er een ongeluk is gebeurd en dat de trein niet rijdt. Uiteindelijk kunnen we wel een stukje met de trein in de goeie richting en dan kunnen we verder per bus. Bij dat station aangekomen blijven veel mensen toch zitten. Ik vraag in het Japans aan de mensen naast me of de trein toch naar Nagano gaat. In een mix van Engels en Japans vertellen ze dat we nog een klein stukje verder kunnen en dat we dan met een bus of taxi naar Nagano kunnen. Ze zullen me dan verder de weg wijzen. Onderweg verandert het toch weer en uiteindelijk kunnen we gewoon het hele traject afleggen met de trein, weliswaar met een half uurtje vertraging, maar daar maakt niemand zich druk om.
Maandag ga ik vanuit Nagano naar Matsumoto. Hier staat het oudste houten kasteel van Japan, uit de zestiende eeuw. Het is een voornamelijk zwart kasteel en vanwege die kleur heeft het de bijnaam ‘Kraaienkasteel'. Het is een mooi kasteel om te zien. Vlakbij het kasteel liggen nog twee leuke straatjes waarvan er één om mij onduidelijke redenen een kikkerthema heeft. Het is vrij consequent doorgevoerd, dus met kikkerbeelden, kikkersouveniers en een altaar met kikkers. Tsja. Ik ben in de loop van de middag weer terug in Nagano. Ik ga morgen een route door de Japanse Alpen doen en daarbij kun je je grote bagage al vooruit laten sturen, iets dat in Japan vrij gebruikelijk is. Ik moet dus wat bagage herverdelen en de grote tas bij het station afgeven. Die kan ik dan morgen bij het eindpunt weer ophalen. Scheelt een hoop gesjouw. De weersvoorspellingen zijn alleen niet zo goed en ik hoop dat het mee gaat vallen.
Dinsdag ga ik de Tateyama Kurobe Alpine route doen. Dat is een traject van 90 km door de Japanse Alpen waarbij je gebruik maakt van een aantal verschillende vervoermiddelen. Ik vertrek met de bus uit Nagano. Dan is het bewolkt maar nog wel droog. Na anderhalf uur kom ik aan in Ogizawa en daar begint het echte traject. En daar begint het ook te regenen. Het houdt de rest van de dag niet meer op. Ik ga met een trolleybus (de enige in Japan), de benenwagen, verschillende kabelbanen en een trein. De omgeving is prachtig, ondanks de regen en de bewolking. Het hoogste punt van de route is op 2450 meter en er ligt nog heel veel sneeuw. In de zomer kun je hier hele mooie wandelingen maken, maar door de sneeuw kan dat nu niet. Vanwege het slechte weer is de ‘snow wall' jammer genoeg ook dicht. Dit is een stuk weg waar een metershoge muur van sneeuw wordt gemaakt en daar kun je dan doorheen lopen. Vlakbij is wel een klein stukje sneeuwmuur van een paar meter hoog gemaakt. Dan begint de afdaling en langzaamaan wordt het weer groener. Het traject eindigt in Toyama en daar staat mijn tas keurig op me te wachten. Ik ga nog een klein stukje met de Shinkansen, naar Kanazawa, waar ik de komende dagen zal blijven. Ook hier regent het. Gelukkig is het hotel bijna naast het station.
Ook woensdag nog regen. Ik koop eerst bus- en treinkaartjes voor de komende dagen en daarna een paraplu. De topattractie van Kanazawa is één van de drie mooiste tuinen van Japan, maar die bewaar ik voor morgen. Ik ga naar een museum voor moderne kunst. Het is een mooi gebouw, met veel glas en strakke lijnen. Binnen zijn mooie dingen te zien, niet alleen in de tentoonstellingsruimte maar ook in de museumwinkel. De rest van de dag bestaat uit wat windowshoppen, koffie drinken, lezen en de was doen. Niet erg voor een dagje, maar ik hoop dat het morgen droog is!
En dat is het! De tuin gaat al vroeg open en ik ben om 8:00 uur onderweg. De grote groepen (Chinezen) zijn er nog niet en het is heerlijk om door de tuin te slenteren. Het is, van de tuinen die ik in Japan heb gezien, mijn favoriet. In de tuin komen zes elementen, die tot de perfecte tuin moeten leiden, terug. In het Engels: seclusion, spaciousness, artificiality, antiquity, abundant water and broad views. Met de zon erbij is het helemaal compleet! Ik loop daarna lekker rond door Kanazawa en kom in de voormalige geisha-wijk. Mooie oude panden waarvan de meeste nu dienst doen als winkeltje of restaurant. Dan nog wat foto’s maken van het station van Kanazawa dat erg mooi is. Veel glas en een mooie vormgeving. Heerlijke dag!
Vrijdag ga ik per bus naar Takayama, een rit van ongeveer 2,5 uur. De omgeving is prachtig! Groene bergen en rivieren. En ook kilometerslange tunnels. Volgens de Lonely Planet is Takayama één van de meest sfeervolle stadjes van Japan. Ik slaap in een ryokan, een traditioneel Japans hotel, vlakbij het station. Dus weer een futon op een tatami-mat. Na aankomst maak ik vast een eerste rondje door het centrum. Het ziet er gezellig uit. Weinig hoogbouw en voetganger-vriendelijk. Morgen verder kijken, want het begint enorm hard te regenen.
Die regen is er gelukkig op zaterdag niet. Het is een heerlijke zonnige dag. Ik ga eerst naar Hida Folk Village, een openlucht museum waar allerlei typen huizen die vroeger in deze omgeving werden gebouwd, te zien zijn. Veel hout en riet en meestal heel functioneel ingericht, met schermen die de ruimte groter of juist kleiner konden maken. Na de wandeling terug naar het centrum is het tijd voor koffie en dan loop ik verder het stadje in. Ik ben zeker niet de enige. Takayama is een populaire bestemming. Een deel van het centrum bestaat uit de nog originele huizen uit de 17e eeuw. In de panden zitten nu musea, restaurantjes, winkeltjes en sake-brouwerijen. Leuk om doorheen te slenteren. Morgenochtend ga ik per trein terug naar Tokyo. Daar kom ik dan aan het eind van de middag aan.


  • 29 April 2018 - 01:52

    Hester:

    Gaaf Marlies! Wat heb je weer veel mooie dingen gezien. Erg leuk om te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Takayama

Japan 2018

Lange vakantie in Japan!

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2018

Tokyo

28 April 2018

Nagano, Kanazawa & Takayama

21 April 2018

Mount Fuji, Nikko en Tokyo

10 April 2018

Kobe & Nagoya

03 April 2018

Hiroshima & Fukuyama
Marlies

Actief sinds 22 Okt. 2010
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 39176

Voorgaande reizen:

23 Maart 2018 - 23 Maart 2018

Japan 2018

27 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

De parel van Afrika

28 Oktober 2012 - 21 November 2012

De andere kant van de wereld

26 September 2011 - 15 Oktober 2011

India en Bhutan

06 September 2011 - 17 September 2011

Checkin' out Canada

24 Juli 2011 - 21 Augustus 2011

Avontuur in Zuid-Amerika

20 Februari 2011 - 27 Februari 2011

Mooi Marokko

13 November 2010 - 29 November 2010

Bergen, tempels en tijgers

Landen bezocht: