Hiroshima & Fukuyama - Reisverslag uit Fukuyama, Japan van Marlies - WaarBenJij.nu Hiroshima & Fukuyama - Reisverslag uit Fukuyama, Japan van Marlies - WaarBenJij.nu

Hiroshima & Fukuyama

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

03 April 2018 | Japan, Fukuyama

Dag allemaal!
Op donderdag de 29e ben ik aan het eind van de middag van Naha naar Hiroshima gevlogen, een vlucht van ongeveer twee uur. Ik heb mijn Japans een beetje kunnen oefenen met de mevrouw naast me, leuk! Na de landing stap ik in de bus naar het centrum. Als ik uitstap krijg ik van mijn buurvrouw uit het vliegtuig nog een zakje nootjes, aardige mensen hier! Ik loop naar het hotel en vanuit mijn kamer op de 9e verdieping heb ik een prachtig uitzicht over de stad.
De volgende dag ga ik eerst naar het station om de voucher die ik heb in te wisselen voor een treinpas. Als dat gelukt is, ga ik naar de plek waar iedere toerist in Hiroshima naar toe gaat. De A-bomb dome en het bijbehorende Peacepark met daarin ook het museum. Op 6 augustus 1945 om 8:15 uur in de ochtend dropten de Amerikanen de allereerste atoombom, verrijkt met plutonium, boven de stad. In de eerste vijf seconden kwamen 80.000 mensen om en de stad werd volledig verwoest. Aan het eind van 1945 waren 130.000 mensen overleden en dat aantal is nog veel hoger geworden omdat de gevolgen van blootstelling aan radioactieve straling (ook bijvoorbeeld door het drinken van besmet (regen)water) zich nog jaren later kunnen manifesteren. Het Peacemuseum wordt verbouwd, maar een deel van de collectie is wel te zien in een ander gebouw. Het is een indrukwekkend museum. Ik weet wel dat Japan en Japanners zich in WO II hebben gedragen op een manier die alleen maar kan worden afgekeurd maar een burgerbevolking blootstellen aan een atoombom is toch ook best heftig, om het zacht uit te drukken. Er is op de site van de NPO een documentaire te vinden, getiteld ‘Hiroshima’, die de voorgeschiedenis schetst en Amerikaanse en Japanse betrokkenen aan het woord laat. Een aanrader voor wie meer wil weten.
Ik ben hier in oktober 2014 ook geweest, toen met zon en prachtige herfstkleuren, nu met zon en prachtige kersenbloesems. Het is echt een heel mooi gezicht al die bloesems. Voor Japanners zijn de bloesems heel belangrijk. Het heeft te maken met vergankelijkheid. Er wordt druk gefotografeerd en gepicknickt onder de bomen. Ik ga naar het kasteel van Hiroshima. Ook hier mooie bloesems en veel fotografen. Dan ga ik eten en in Hiroshima kan dat, althans voor mij, alleen maar okonomiyaki zijn. Ik sta een half uur in de rij bij één van de beste okonomiyakirestaurants van Hiroshima (en volgens de sticker van Trip Advisor ook van Japan). Maar het is het wachten dubbel en dwars waard!! Voor wie niet weet wat okonomiyaki is: het zijn eigenlijk een pannenkoek en een omelet met daartussen een vulling met noedels en kool en verder bijvoorbeeld varkensvlees of garnalen. Het geheel wordt op een bakplaat bereid en rijkelijk overgoten met een speciale saus en eventueel nog mayonaise. Ik neem een vegetarische variant met kimchi (ingelegde kool), lenteui, kaas en knoflook en hoef de rest van de dag niet meer te eten.
Op dag 12 ga ik met de trein van Hiroshima naar Fukuyama en met de Shinkansen is dat een ritje van nog geen half uur. Ik ben nog te vroeg om in te checken. Ik laat de bagage in het hotel en ga met de bus naar Tomonoura, een vissersplaatsje in de buurt. Het doet een beetje kneuterig aan, zo na de grote stad Hiroshima. Er is een klein tempelcomplex, met prachtige bloesems. Ik loop ruim 500 treden op (ze zijn genummerd, ik heb ze niet geteld) en heb dan een mooi uitzicht over het haventje en de eilanden in de buurt. Het zonnetje schijnt en het is heerlijk weer. Na terugkomst in Fukuyama kan ik inchecken. Daarna loop ik nog even rond het kasteel van de stad. Ook hier heel veel bloesems.
De dag erna ga ik naar Inujima. Hier had ik me in Nederland al op verheugd en het is de moeite zeker waard! Inujima is een klein eiland waar begin vorige eeuw enige tijd een koperraffinaderij heeft gestaan. Toen de prijs van koper daalde, is het complex verlaten. Er bleven nog ongeveer 50 mensen op het eiland wonen. In 2008 is er op het terrein een museum neergezet, tussen de resten van de oude fabriek. Het is erg mooi gedaan. Het industriële van het oude deel in combinatie met hout en beton en veel kunst met spiegelbeelden. Ook op andere plekken op het eiland is kunst te zien. Het is heerlijk rondstruinen en fotograferen.
Op dag 14 ga ik naar Ikuchijima. Tussen de twee grotere Japanse eilanden Honshu (waar ik nu ben) en Shikoku ligt een aantal eilanden, waaronder Ikuchijima. Er loopt een fietsroute van ongeveer 70km over de eilanden, maar ik loop liever. Onderweg bezoek ik een museum van een kunstenaar die hier begin vorige eeuw is geboren, Hirayama Ikuo. Hij heeft veel gereisd door de rest van Azië en heeft mooie schilderijen gemaakt. Ik loop lekker verder in de zon en besluit om de brug naar het volgende eiland over te lopen. Ik ben hier in 2014 ook geweest, maar toen was er een typhoon. Hoe anders ga ik nu over deze brug. Heerlijk in de zon en genietend van de omgeving. Aan de overkant ben ik officieel op Shikoku, heb ik dat ook nog even meegepakt! Met ongeveer 15km in de benen neem ik de bus terug naar Fukuyama.
Voor dag 15 staat Okayama op het programma. Ik ben er met de Shinkansen in ongeveer 20 minuten. In Okayama ligt een tuin die in de top 3 van mooiste tuinen van Japan staat. Het is inderdaad een mooie en ruim omgezette tuin. De eerste bloesemblaadjes beginnen van de bomen te waaien. Allemaal dwarrelende roze blaadjes. Naast de tuin ligt het kasteel, althans een nagebouwde versie van het oorspronkelijke exemplaar. Zoals wel vaker met dit soort kastelen is het vanuit de verte indrukwekkender dan wanneer je er direct voor staat. Na het bezoek aan de tuin en het kasteel loop ik nog even binnen bij het Orient museum, dat een kleine collectie heeft over het Midden-Oosten. Na de lunch ga ik terug naar Fukuyama en loop daar nog een rondje. Morgen reis ik weer verder, naar Kobe.


  • 03 April 2018 - 12:33

    Anjo:

    Ik ben heel benieuwd naar de foto's maar alleen een verslag is ook beeldend. Ik zag vandaag nog een mooie foto van de bloesem en hoe belangrijk het voor Japanners is, heel indrukwekkend. Nog heel veel plezier

  • 03 April 2018 - 13:33

    Jop:

    Hoi Marlies
    Dank wederom voor je beeldende beschrijving, en het roept goede herinneringen op aan 2014.
    Zie alweer uit naar je volgende blog.
    Enjoy!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Fukuyama

Japan 2018

Lange vakantie in Japan!

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2018

Tokyo

28 April 2018

Nagano, Kanazawa & Takayama

21 April 2018

Mount Fuji, Nikko en Tokyo

10 April 2018

Kobe & Nagoya

03 April 2018

Hiroshima & Fukuyama
Marlies

Actief sinds 22 Okt. 2010
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 39241

Voorgaande reizen:

23 Maart 2018 - 23 Maart 2018

Japan 2018

27 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

De parel van Afrika

28 Oktober 2012 - 21 November 2012

De andere kant van de wereld

26 September 2011 - 15 Oktober 2011

India en Bhutan

06 September 2011 - 17 September 2011

Checkin' out Canada

24 Juli 2011 - 21 Augustus 2011

Avontuur in Zuid-Amerika

20 Februari 2011 - 27 Februari 2011

Mooi Marokko

13 November 2010 - 29 November 2010

Bergen, tempels en tijgers

Landen bezocht: